„Teatr przeciwko śmierci” Katarzyna Flader-Rzeszowska

W ten temat zagłębiłam się z ogromnym zainteresowaniem. Autorka w niezwykle szczegółowy i ciekawy sposób przedstawia duchowość w sztuce Kantora.

Zdjęcie umieszczone na okładce, a wybrane przez autorkę, w całości oddaje treść  książki. Jak pisze Pani Katarzyna, „jest śmierć (krzyż i mogiła), Kantor schodzący ze sceny, walizka – idea podróży i okno jako przedmiot graniczny”.

teatr przeciwko smierci 1

W projekcie alternatywnym do powyższego umieściłam fotografię tak, by pokryła I i IV stronę okładki. W związku z tym, na pierwszej stronie okładki widzimy tylko krzyż, a na IV spoglądającego na ten krzyż, wyłącznie po rozłożeniu okładki, Kantora. W ten sposób chciałam się odnieść do komentarza dotyczącego jednego z cricotages, o którym pisze autorka, a mianowicie, że duchowość Kantora mieści się za drzwiami. Była to duchowość przekazana nie wprost. Jak pisze autorka, ”Teatr Miłości i Śmierci Kantora rodził się z braku, z nieobecności, z poczucia pustki, które jednak paradoksalnie dowodziły, że artysta odczuwał niewidzialną obecność świata istniejącego poza realnym”. Gdy spoglądamy na IV stronę okładki, widzimy Kantora spoglądającego w dal, poszukującego „obecności pewnej nieobecności”. W tych poszukiwaniach przeżywa on jednak, jak pisze autorka, Przebłyski Niewidzialnego, chwile epifanii. I symbolem tych przeżyć jest krzyż na pierwszej stronie okładki.

 

teatr przeciwko smierci 2

W ostatniej z trzech propozycji zastosowałam ambalaż fotografii. Kantor, który był zwolennikiem tej techniki, zauważył, że zakrywanie pozwala jednocześnie poznać treść tego, co jest zakryte. Chciałam się w ten sposób odwołać do koncepcji śladu, o którym pisze autorka, przytaczając rozważania Emanuela Levinasa. „Ten filozof znaczenie śladu umieszcza w splocie ukrywania i odnajdywania”. Opakowanie „śladu Niewidzialnego” dodatkowo chroni go i utrwala, czyniąc go w ten sposób widocznym, realnym.

 

teatr przeciwko smierci 3

 

This entry was posted in Ostatnio wykonane projekty and tagged , , .